Dag 7: Bergen, water(vallen) en feeënzwembaden

6 mei 2018 - Portree, Verenigd Koninkrijk

Ceud mìle fàilte,

Een nieuwe dag, een nieuw verhaal. Vandaag moesten we alles goed plannen. Het is namelijk zondag en dan gaat de ferry maar drie keer op een dag heen en weer. De eerste ferry van Raasay (het eiland waar ons hotel staat) naar Skye, het grootste eiland van Schotland (Skye is the limit) vertrok om 10:00 uur. Aangezien we nog wel het een en ander op Skye wilden zien, moesten we die ferry wel nemen, dus zijn we vroeg opgestaan om ervoor te zorgen dat we die ook daadwerkelijk konden halen. En dat is gelukt! Hoera.

Na een rustige ferrytocht kwamen we aan op Skye. Deze keer gingen we het noorden van Skye verkennen en reden we allereerst naar Portree. Dit is de hoofdstad van Skye, gelegen aan de zee. De gekleurde huisjes geven Portree een knusse look. Wij hadden geen fantastisch weer toen we er waren, maar wat mij steeds opvalt aan Schotland is dat je geen zon nodig hebt om van Schotland te kunnen genieten. Een beetje mist en een beetje regen zorgen echt voor een magische sfeer.

Zo ook onze tweede stop. Deze stond eigenlijk niet op onze planning, omdat het blijkbaar niet spannend genoeg is voor de reisboekjes of wat dan ook. Maar dit was toch echt een van de mooiste plekken die we gezien hebben vandaag. Ik weet de naam er niet meer van, maar het was een uitkijkpunt op zee met een diepe kloof. En de mist maakte er echt een prachtig plaatje van. Wij vonden het dan ook veel leuker dan ons volgende doelwit.

Kilt Rock and Mealt Falls Viewpoint is een uitkijkpunt waar, je raadt het al, Kilt Rock en Mealt Falls kunt zien. Een rotsformatie die zo heet vanwege zijn uiterlijk. Het zou namelijk erg lijken op een Schotse kilt. En eerlijk toegegeven, met een beetje fantasie kun je dat inderdaad zo zeggen. Mealt Falls is een waterval die ontspringt uit Loch Mealt en vervolgens vlakbij Kilt Rock zijn water loost in de zee. Je kunt die twee dan ook tegelijkertijd bezichtigen. Dubbel zoveel plezier dus. Maar het uitkijkpunt hiervoor was, misschien wel echt dankzij de mist, leuker om te zien.

En wat we gister moesten missen, hebben we vandaag gelukkig toch nog kunnen doen. Namelijk een bezoekje brengen aan The Fairy Pools, een reeks aan watervallen die uitmonden in een zwembad. Althans, dat is de vertaling volgens Google Translate. Er bestaat namelijk niet echt een Nederlands woord voor het Engelse ‘pool’ zoals ze dat hier bedoelen. Ik heb echter geen moeite gedaan om het uitgebreid op te zoeken, dus als jullie het wel weten, laat het me dan weten. De wandeling vanaf de parkeerplaats naar het feeënzwembad duurt met 20 minuten niet zo heel lang, maar het is best heuveltje op, heuveltje af, over water, door water, en dus ook glad. Ik ben er dus alleen naartoe gegaan, terwijl Henny bij het begin is gebleven. Aan mij dus de taak om voor hem de mooiste foto’s te maken, zodat hij er ook nog van kan genieten. Nou, ik heb m’n best gedaan!

En onze planning heeft gewerkt! We waren ruim op tijd om 17:00 uur de ferry te kunnen halen. Voor de zekerheid hadden we al onze spullen maar meegenomen in de auto, mochten we het op de een of andere manier niet redden, maar dit was gelukkig voor niets geweest. Het was hoog tijd om wat te gaan eten. Thai Curry met Naan bread, typisch Schots.

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!