Dag 11: Èdinbraw

10 mei 2018 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Ja, echt waar. Zo spreek je Edinburgh uit.

Daar zijn we weer. Vandaag voor ons de kans om Edinburgh eens te verkennen. Geen gemakkelijke taak, aangezien ze hier overal met de weg bezig zijn. En, net als in Nederland, staat er van alles afgezet, maar zie je ze nooit daadwerkelijk aan het werk.

Na vannacht goed te hebben geslapen in Piries Hotel waren we zoals altijd erg benieuwd naar wat het ontbijt ons zou brengen. Waardeloos was het. Misschien zijn we verwend, maar tot nu toe konden we in elk hotel naast een "help-yourself-breakfast" met ontbijtgranen, yoghurt, toast, jam en drinken ook een "cooked breakfast" bestellen. In het Piries Hotel doen ze daar niet aan. Wij moesten het dus doen met zoete troep. Flauwe broodjes waar je alleen jam of Nutella op kon doen. Toast, waar je precies hetzelfde op kon doen en suikerwafels. Dat is geen ontbijt. Er waren wel pakjes yoghurt. Daar heb ik er dus maar 4 van opgegeten. Wij missen brood, kaas, echte vleeswaren. En pindakaas. Ik mis pindakaas. Ik wil m'n pindakaas. Met chocoladevlokken.

Maar, tijd voor Edinburgh. Allereerst gingen we naar Holyrood Park, een koninklijk park bestaande uit prachtig groene heuvels en kleine meertjes. Met de auto kun je een rondje rijden om het park en langs de weg parkeren om vervolgens een van de heuvels te trotseren óf om gewoon eventjes rustig bij een meertje te genieten van de vele zwanen die er in het park wonen.

Wij hebben beide gedaan. Vanaf de heuvels heb je prachtig uitzicht over de stad en de zee. En wij hadden weer eens ontzettend veel geluk, want de zon schitterde op Edinburgh vandaag. Hemelblauw, zachte wollen schapenwolken, groen gras en gele bloemen. Wat wil je nog meer?

Omdat iemand van het hotel zei dat Dalkeith, een klein plaatsje ten zuidoosten van Edinburgh, ook wel leuk was, zijn we daar ook maar even naartoe gegaan. Maar afgezien van twee mooie kerkjes, was er eigenlijk niet heel veel te beleven. Er was wel een Subway, waar we samen een footlong Chicken Teriyaki hebben gedeeld.

Toen zijn we weer terug naar Edinburgh gegaan. We moesten Calton Hill namelijk nog afvinken van ons lijstje. Vanaf deze heuvel, midden in de stad, heb je een mooi uitzicht op de stad en kun je ook nog wat monumenten bezichtigen. We hadden de auto geparkeerd bij Holyrood Park en zijn vervolgens naar Calton Hill gelopen. Een lange wandeling voor Henny, met een klim erin, maar het is hem gelukt. Jullie mogen, nee moeten, trots op hem zijn. Net als ik.

Calton Hill gaf inderdaad een mooi uitzicht op de stad. Wel jammer dat er overal hijskranen staan, maar in de foto's heb ik die net een beetje weg kunnen vermijden.

En toen was de dag alweer bijna voorbij. We hebben gegeten bij een ander hotel, niet heel bijzonder, maar het vulde wel onze maag. Na afloop zijn we maar even de supermarkt ingegaan om wat fruit te kopen. En wat chocola voor bij de thee, waar we nu mee bezig zijn.

Morgen gaan we weer terug richting Newcastle upon Tyne, waar een prinses (of een koning) van DFDS Seaways op ons staat te wachten. Ik bereid me alvast voor met een overdosis aan pilletjes tegen reisziekte. Ik kijk hier niet naar uit.

Fijne avond en tot morgen!

1. Gerda:
    11 mei 2018
    Hallo, jaja, dan zit de vakantie er alweer op. Ik zal zorgen dat er pindakaas is hoor en een lekkere Hollandse boterham😁😁
    Dan wens ik jullie nog een Tunas sabhailte xx
  2. Dini van Rijswijk:
    Hallo,
    Weer zo genoten van jullie verhaal.
    Wat hebben jullie een mooie reis gemaakt.
    En wij hebben er ook wat van geleerd.

Groetjes vanuit Spijkcity 👋🏼👋🏼
  3. Ed:
    11 mei 2018
    He, wereldreizigers het gaat jullie goed daar, nog maar niet denken aan de terug reis,eindelijk mooi weer. Je kan je ook bezatten, dan weet je waar het van komt, ( reisziekte boedoel ik)
  4. Groetjes Nora:
    11 mei 2018
    Hallo Kevin en Henny . Wat een leuke en mooie verhalen. Fijn dat jullie zo een fijne vakantie hebben gehad. En ben zeker trots op Henny maar ook op jou Kevin. Wat kan jij toch leuk schrijven. Goede reis 😘😘
  5. Ellen van rijswijk:
    11 mei 2018
    Hi toppers, wat een mooie reis! Ik heb weer genoten van je verhalen Keviin. Goede reis terug 😘
  6. Agnes:
    12 mei 2018
    Jullie zijn alweer terug maar toch nog even reageren. Ik dacht dat Engelse ontbijtje best wel uitbundig waren maar dat klopt dus niet. Sneu hoor voor jullie. Het is ook nog een wens van ons maar ik vrees dat ze niet iets hebben zonder gluutjes.
    Heerlijk genoten van jullie reisverhalen en jullie prachtige foto's. Fijn zo'n vader zoon reis