Dag 4: Een flinke highland-wandeling

3 mei 2018 - Beauly, Verenigd Koninkrijk

Gegroet burgers,

Hier spreekt graaf Hendrikus. En zoals het een goede graaf betaamt, heeft hij het schrijven van dit verhaal gedelegeerd aan zijn jonkheer Kevin. We gaan beginnen!

Na een stevig ontbijt verlieten we vandaag ons allereerste hotel in Schotland. Met onze spullen weer in de auto heeft graaf Hendrikus de verantwoordelijkheid voor het besturen van ons voertuig ook aan mij overgedragen en vertrokken we richting ons volgende hotel.

Onderweg hier naartoe zijn we eerst naar het RZSS Highland Wildlife Park geweest. Vorig jaar is hier in december een klein ijsbeertje geboren. Het eerste ijsbeerjong in het Verenigd Koninkrijk in de afgelopen 25 jaar. Langs de weg stonden dan ook allemaal bordjes met "POLAR BEARS IN WILDLIFE PARK". Helaas bleek dit ijsbeerjong een groot fan te zijn van verstoppertje spelen en zodoende hebben wij hem dan ook niet kunnen zien.

Gelukkig waren er andere dieren die zich wel wilden laten zien. In het park kon je een autosafari doen tussen verschillende dieren die inheems zijn aan de Schotse Hooglanden. Maar er waren ook andere dieren te zien zoals de wisent, vicuna, kameel en Prezwalski paarden. En vooral de vicuna was erg fotogeniek.

Naast de autosafari kon je ook nog door het park wandelen om onder andere Siberische tijgers, Japanse makaken, Europese wolven en Schotse wilde katten te bezichtigen. En om maar in het Harry Potter sfeertje te blijven, Hedwig heeft hier haar vakantiehok.

Wandelen in het park, met al die heuvels, was geen makkie voor onze graaf, maar ik vertel u met trots dat hij het, met al zijn medische bagage, erg goed heeft volgehouden. En zo hebben we ons dan ook na afloop getrakteerd op een lekker koppie linzensoep om vervolgens door te rijden naar het Loch Garten Nature Reserve.

Loch Garten is een vrij klein loch dat is omgeven door een mooi bos waar veel vogels zijn te spotten, waaronder de visarend.  Wij hebben geen van de vogels gezien, maar het was erg leuk om een kleine wandeling door het bos te maken richting het meer. In tegenstelling tot Loch Ness bevat Loch Garten, voorzover wij weten, geen monster. Maar wie weet wat er in dat water rondzwemt daar...

Omdat het inmiddels al wat later was op de dag, zijn we daarna richting ons volgende hotel gaan rijden in Beauly, gelegen aan de rivier met dezelfde naam. Beauly klinkt niet echt Schots, maar heeft haar naam dan ook te danken aan het Franse Beau lieu, wat 'mooie plaats' betekent. En inderdaad, het is best een mooi plaatsje. Hier is de ruïne van een priorij (= het tweede huis van een klooster) te zien dat, met graven, kraaien en een zwarte kat best een leuk en grimmig sfeertje heeft.

We hebben hier ook weer een keurige hotelkamer gekregen in The Priority Hotel. Het enige vervelende is dat er boven het bureau waar ik dit verhaal nu typ 4 ontzettend felle lampen schijnen. Ik heb er dan ook 3 uitgedraaid en dat typt gelijk beter.

En dan is dag 4 al bijna op z'n eind. Wij gaan nu lekker uitzoeken wat we morgen gaan doen, onder het genot van een kop thee.

Chi mi a-rithist thu!

1. Gerda:
    4 mei 2018
    Zo, jullie hebben de dag weer goed besteed. Zo zie je ook weer eens een andere dierentuin dan Blijdorp. Jammer voor jullie dat het zo koud is. Hier wordt het mooi weer. Ik kijk alweer uit naar de volgende blog. Fijne dag vandaag. 💋💋
  2. Janet van der Have:
    5 mei 2018
    Leuke reisverslagen, volg het met plezier. En vooral leuk om te lezen dat jullie er zo van genieten. En het weer, ach ja dat hoort erbij. Loch Ness is helemaal niet spannend met een zonnetje :-)