Dag 2: Henny Potter en de Britse rotondes

1 mei 2018 - Kinloch Rannoch, Verenigd Koninkrijk

Hallo vriendjes en vriendinnetjes,

Het zijn Henny en Kevin weer. En ze hebben niet goed geslapen. Die golven hadden het ons niet gegund. Gelukkig zijn we, na het nuttigen van ons ontbijt, heelhuids aangekomen in Newcastle upon Tyne.

Hier moesten we van de prinses afrijden en in een rij staan zodat de politie onze achterbak kon controleren. Deze Engelse politieagent heeft jarenlang getraind om de achterklep van een auto open te doen en vervolgens te zeggen dat het prima is. Vandaag had hij het echter wel wat moeilijk. Hij kreeg onze achterklep niet zo goed open, dus dat heb ik voor hem gedaan. Maar mocht je dus illegale goederen het Verenigd Koninkrijk binnen willen krijgen, dan raad ik jullie bij deze aan om de ferry te gebruiken.

En toen begon het feest. Aan de linkerkant van de weg rijden. Maar dat is eigenlijk niet zo'n groot probleem. Daar wen je wel aan. Een heel ander verhaal zijn de Britse rotondes. Als je denkt dat ze in Nederland van rotondes houden, dan weet je nu dankzij mij dat die Britten nog veel meer liefde kennen voor hun 'roundabouts'. Ze zijn alleen erg onoverzichtelijk en het is even wennen dat de auto's nu van rechts komen in plaats van links.

Verder kwamen wij vaak verkeersborden tegen waarop staat dat ze op je snelheid controleren. Helaas geven ze echter totaal niet aan hoe hard je daadwerkelijk mag rijden op die weg. We zijn dan ook regelmatig ingehaald door een vrachtwagen die vond dat wij wel eens wat sneller mochten rijden.

Wat verder opvalt is dat er hier in Groot-Brittannië ontzettend veel vogels worden doodgereden. Er liggen zoveel dode vogels langs de weg dat ik het idee heb dat zij dezelfde functie hebben als de hectometerpaaltjes in Nederland.

Na ongeveer een uurtje rijden kwamen we aan in Alnwick. Hier staat Alnwick Castle, waar een deel van de Harry Potter films zijn opgenomen. En wie de films heeft gezien, ziet inderdaad overduidelijk de overeenkomsten met Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus.

Tovenaars hebben we echter niet gezien, behalve dan die heks die ons geld omtoverde tot een toegangskaartje (met studenten- en seniorenkorting!). Maar daar kregen we zeker wat voor terug. Het is echt een schitterend kasteel, zowel van buiten als van binnen. Helaas mocht je binnen geen foto's maken dus jullie zullen het met foto's van de buitenkant moeten doen. Of je gaat gewoon lekker zelf een keertje!

In de middag kreeg een groep kinderen bezemsteeltraining. Leuk zou je denken, maar zij zijn op het moment van schrijven waarschijnlijk nog steeds bezig met het schoonmaken van het kasteel. Een groot kasteel.

Na Alnwick vertrokken we richting Kinloch Rannoch. Dit was een lange autorit, maar we zijn nu eindelijk in Schotland aangekomen! En Schotland heette ons welkom met regen. Lief hè?

1. Maria Hogenhout:
    Hallo Henny en Kevin,

Leuk om jullie reisverslag te lezen. Het brengt herinneringen naar boven van mijn reis naar Schotland. En regen heb ik destijds ook veel gehad, maar dat is een bekend fenomeen daar. Veel plezier verder.
  2. Gerda:
    2 mei 2018
    Ik dacht dat ik ook een reactie had geplaatst. Probeer het gewoon nog een keer. Leuk geschreven hoor Kevin, moesten jullie voor straf aan de schandpaal🤣🤣💋💋
  3. Janet van der Have:
    2 mei 2018
    Heel leuk geschreven, doe jij dat Kevin? Zijn de snelheidsaanduidingen niet in mijlen? Dat zou verklaren waarom je door vrachtwagens wordt ingehaald 😬. Ik weet het eigenlijk niet meer zeker. En ja blijft oppassen op die rotondes, wij zijn zo gewend om naar verkeer van links te kijken dat je soms nog wordt verrast En ze rijden écht hard! Veel plezier verder.