Dag 6: Schitterend Schotland

5 mei 2018 - Raasay, Verenigd Koninkrijk

Beste lezers en lezeressen,

Vandaag zeiden we gedag tegen The Priory Hotel en vertrokken we richting ons volgende hotel op Raasay. Dit is een viersterren hotel, dus uiteraard hebben we hoge verwachtingen. Aan het einde van dit verhaal hoor je van ons of deze verwachtingen werden waargemaakt. Dus zet je schrap, want we gaan beginnen!

Het ontbijt in The Priory Hotel zullen we niet echt missen. De smaakloze vegetarische worstjes waren niets vergeleken met die van het MacDonald Hotel in Kinloch Rannoch. De rest was overigens prima te doen hoor, maar ik denk dat we gewoon verwend waren door ons vorige hotel.

Onze spullen in de auto, Henny achter het stuur, ik in de stoel ernaast, en we waren klaar om te vertrekken. Gisteravond hadden we besloten de toeristische route te nemen door Wester Ross richting onze bestemming. Dit was een fantastische keuze geweest, want vandaag hebben we de mooiste route gereden tot nu toe. We uploaden geen filmpjes hier, maar we hebben prachtig beeld van de rit met de dashcam. En foto’s? Die kunnen jullie natuurlijk wel aanschouwen. Ik heb er weer veel gemaakt deze keer.

Onze eerste stop was het Deer Museum nabij het kustplaatsje Torridon. Hier zouden namelijk edelherten en Schotse Hooglanders in de wei grazen. En ja hoor, precies volgens het boekje. De herten stonden alleen vrij ver weg. En als je dan op internet foto’s ziet van mensen die samen met de hertjes in de wei staan en ze te eten geven, stelde het eigenlijk een beetje teleur. De Schotse Hooglanders daarentegen lagen er wel mooi bij.

De herten waren dus niet zo heel bijzonder. Maar dit maakte eigenlijk ook helemaal niet meer uit. Vlak voordat we bij het Deer Museum aankwamen, stond ik namelijk oog in oog met een wild hert. Ik ben nog nooit zo dicht bij een wild dier geweest. Ik probeerde haar (het hert had geen gewei dus ik ga gewoon maar uit van een vrouwelijk exemplaar) te voeren, maar blijkbaar roken de stukjes gras die ik had geplukt niet zo lekker. Ze ging dus maar weer verder eten, zodat ik haar rustig kon fotograferen. Zonder twijfel een van de mooiste ervaringen van deze vakantie tot nu toe.

Op naar stop nummer twee: Eilean Donan Castle. Dit is een dertiende-eeuws kasteel met een artistieke ligging in Loch Duich. Door de ligging laat het zich leuk fotograferen en ik heb dan ook aardig wat foto’s gemaakt vanuit elke mogelijke hoek die ik maar kon bedenken. Omdat het inmiddels ook al lunchtijd was geweest zijn we daar ook maar even wat gaan eten. Een Scotch Pie met baked beans voor mij en een sweet potato soup met rosemary voor Henny. Lekker!

We zijn verder niet meer binnenin het kasteel geweest. Hiervoor moest je namelijk entreegeld betalen. Nu ben ik natuurlijk een krent/arme student (dat rijmt), maar waren we het er beide over eens dat het niet veel nieuws zou toevoegen aan onze reis. We hebben al twee kastelen van binnen bekeken en Eilean Donan Castle is leuker vanwege zijn ligging dan van de binnenkant.

Met kasteel nummer drie achter ons gelaten, vertrokken we richting Sconser, waar de ferry ons zou brengen naar Raasay, het eiland waar ons viersterren hotel op ons stond te wachten. Eigenlijk wilden we vandaag nog naar The Fairy Pools op Skye, maar omdat wij onderweg zo vaak gestopt zijn om foto’s te nemen, hadden we daar eigenlijk geen tijd meer voor. We wilden de ferry namelijk niet te laat nemen, dus besloten we The Fairy Pools maar voor morgen te bewaren.

Aangezien het ook vrij hard begon te regenen, kwam het ook niet eens zo slecht uit om het zwembad voor feëen uit te stellen. We zijn dan ook maar om 17:35 met de ferry naar Raasay gegaan. Dit was een kleine tocht van ongeveer een kwartier en verliep gelukkig zonder zeeziekte. Ik kan jullie nu dan ook eindelijk vertellen of de verwachtingen van ons viersterren hotel zijn waargemaakt!

Het antwoord is nee.

Fijne avond en tot morgen!

1. Gerda:
    6 mei 2018
    Ha globetrotters, jullie zien een heleboel en wat leuk van dat hert dat je daar zo dichtbij kon komen. En inderdaad , al die kastelen, vaak ik de buitenkant het mooist om te zien.
    Helaas geen hotel dat 4 sterren verdiend.
    Tot het volgende reisverslag. Een 😎🌞 groet uit 's- Gravenzande
  2. Gerda: